MİLLÎ EDEBİYAT, TANZİMAT VE SERVETİFÜNUN DÖNEMİ HİKAYE
Millî Edebiyat Dönemi Hikâye ve Roman Yapı, Tema ve Dil ve Anlatım Özellikleri
Genel Özellikleri:
- Tanzimat ve Servetifünun Dönemi'nde İstanbul'un dışında hemen hemen hiç çıkmayan roman ve hikâye bu dönemde Anadolu'ya da açılmıştır
- Bu dönem roman ve hikâyecileri eserlerinde yurt sorunlarını gözleme dayalı olarak anlatmıştır
- Yakup Kadri ile Refik Halit'in millî edebiyata katılması ile bu dönemin hikaye ve romanı daha da güçlenmiştir
- Roman ve hikâyenin teknik bakımdan son derece geliştiği bu dönemde sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır
- Yakup Kadri, Refik Halit, Halide Edip ve Reşat Nuri'nin öncülüğünde “ Memleket edebiyatı” çığırı açılmıştır
- Eserlerde kahramanlık, vatan sevgisi, aşk ve Kurtuluş Savaşı'nın zorlukları anlatılmıştır...
TEMA: Anadolu’ya yönelim bağlamıştır. Milli Mücadele, Milli Mücadele yılları Anadolu, vatan, millet, bağımsızlık
YAPISI: Olay örgüsü, kişiler, yer ve zaman ögelerinden oluşur.
OLAY VE KİŞİLER:
Toplumun her kesiminden kişiler, özellikle köy ve kasabada yaşayan insanlar yer almıştır.
MEKÂN:
Şehirleri, kasabaları, köyleriyle “Anadolu”
DİL VE ÜSLUP:
Özellikle “Yeni Lisan” makalesinde dille ilgili alınan kararlara paralel olarak dil, sade ve konuşma diline yakındır.
EDEBİ AKIM:
Realizm ve natüralizm.
TEKNİK
Başarılı örnekler yazılmıştır.
SANAT ANLAYIŞI:
“Sanat, toplum içindir.” anlayışıdır.
DÖNEMİN ÖNEMLİ HİKÂYECİLERİ VE ROMANCILARI:
Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin
TANZİMAT DÖNEMİ ROMAN VE HİKÂYE
TEMA:
- Yanlış Batılılaşma,
- Cariyelik
- Yanlış evlilikler
- Aşk
- Tarihi konular
- Toplumsal aksaklıklar
OLAY VE KİŞİLER
- Kişiler tek yönlüdür. İyiler hep iyi, kötüler hep kötüdür.
- Olaylar, iyi ve kötü tiplerin çatışmaları üzerine kurulur.
MEKÂN:
- İstanbul mekân olarak seçilmiş, İstanbul içinde de genellikle Çamlıca’dır.
DİL VE ANLATIM:
Olay anlatımlarında yalın, betimle süslü bir anlatım vardır. Yazar olay akışını kesip okura bilgi verebilir. Yazar kişiliğini gizlememiştir.
- Bu dönem romanları teknik yönden kusurludur.
EDEBİ AKIM:
I. Dönem romantizm, II. Dönem realizm ve natüralizm
ROMAN TEKNİĞİ:
- Teknik yönden kusurludur.
- Rastlantılara bolca yer verilir.
- Yazar, akışı kesip bilgiler aktarmış, kişiliğini gizlememiş, kahramanları yönlendirmiş, kahramanlar arasında yanlı davranmıştır.
SANAT ANLAYIŞI:
Dönem, “Sanat, toplum içindir.” anlayışı; II. Dönem, “Sanat, sanat içindir.” anlayışı.
DÖNEMİN ÖNEMLİ HİKÂYECİLERİ VE ROMANCILARI:
Namık Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Sami Paşazade Sezai, Şemsettin Sami, Recaizade Mahmut Ekrem, Nabizade Nazım
SERVETİFÜNUN DÖNEMİ ROMAN VE HİKÂYE
TEMA:
- Aşk, hayal-gerçek çatışması, kaçış, karamsarlık, yalnızlık gibi bireysel konulardır.
OLAY VE KİŞİLER:
- Aydın ve zengin zümreden ve iyi eğitim görmüş kişilerdir.
- Olaylar, bireysel temalar üzerine kurulur.
MEKÂN:
İstanbul, özellikle Beyoğlu ve Tepebaşı Semtleri
DİL VE ÜSLUP
- Arapça-Farsça kelime ve tamlamalarla yüklü süslü, sanatlı bir dil vardır.
- Yazar, olay akışını kesmez, kişiliğini gizler, bilgi aktarmaz.
EDEBİ AKIM:
Realizm ve natüralizm.
ROMAN TEKNİĞİ:
- Teknik yönden olgun örnekler verilmiştir. Batı tekniğine uygun ilk kusursuz romanlar bu dönemde yazılmıştır. (Halit Ziya: Mai ve Siyah, Aşkımemnu)
- Rastlantılara ve gereksiz ayrıntılara yer verilmez.
- Olay akışı kesilmez.
- Yazar, kahramanları yönlendirmez.
- Yazar, kişiliğini gizler.
SANAT ANLAYIŞI: “Sanat, sanat içindir.”
ÖNEMLİ ROMANCI VE HİKÂYECİLER:
Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçın
(alıntılar yapılmıştır.)
Yorumlar -
Yorum Yaz