DİVAN EDEBİYATI TEMSİLCİLERİ 13.YÜZYIL MEVLANA CELALEDDİN RUMÎ (1207-1273)
ESERLERİ: Mesnevi, Divan-ı Kebîr, Mecalis-i Seb’a, Mektubat, Fihi Mafih Mesnevi: Mevlana’nın Çelebi Hüsameddin’in isteği üzerine Farsça yazdığı mesnevisidir. 25 bin beyitlik eserde Mevlana, tasavvufi fikir ve düşüncelerini hikâyelerden hareketle anlatmıştır. Divan-ı Kebîr: Mevlana’nın çeşitli konularda söylediği şiirlerin tamamı bu divanda yer almaktadır. Eserin dili Farsçadır, içinde az sayıda Arapça, Türkçe ve Rumca şiir de yer almaktadır. Mektubat: Başta Selçuklu hükümdarlarına ve devrin ileri gelenlerine öğüt vermek, kendisine sorulan dinî ve ilmî konularda açıklayıcı bilgiler vermek için yazdığı 147 adet mektuptur. Fihi Mafih: Mevlana’nın çeşitli meclislerde yaptığı sohbetlerin, oğlu Sultan Veled tarafından toplanması ile meydana gelmiştir. |
ESERLERİ: Farsça Divan İntihaname,İbdidaname, Rebabname eserleri Farsça mesnevidir. Maarif: Tasavvuf düşüncesini işlediği nesir türünde bir eserdir.
|
AHMET FAKİH Coşkun bir mutasavvıftır. Çarhname: Dünyanın faniliğini anlatan ahlaki, tasavvufi bir eserdir. Kaside biçiminde kaleme alınmıştır. 100 beyittir. |
Hece ve aruzla şiirler yazmıştır. Şiirleri dini, ahlaki ve didaktik özellikler gösterir. 1. Yûsuf u Züleyhâ: Şeyyâd Hamza’nın en meşhur eseri olan manzume Anadolu sahasının ilk mesnevîleri arasındadır. Aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle yazılmış 1529 beyitten oluşmaktadır. Hz. Yûsuf ile Züleyhâ arasındaki maceranın konu edilir. 2. Dâsitân-ı Sultân Mahmûd: Tasavvuf felsefesinin işlendiği eserde, Gazneli Mahmûd ile bir derviş arasında geçen diyaloglar üzerinden “madde” ile “mânâ” mukayesesi yapılmıştır. Yer yer dönemin yöneticilerinin zulümlerine göndermelerde bulunan Şeyyâd Hamza, eserin sonunda nefsine hükmetmesini bilen dervişi varlık ve kudret sahibi sultandan üstün göstermeye çalışmıştır. Klasik mesnevî kompozisyonuna uygun olarak düzenlenen 79 beyitlik manzume, aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle yazılmıştır. 3. Ahvâl-i Kıyamet: Kıyametin nasıl kopacağı, ölülerin nasıl dirileceği, Hz. Peygamber’in ümmetine nasıl şefaatçi olacağı ve hangi kavimlerin cennete veya cehenneme gideceği gibi konuların sade bir dille anlatıldığı 289 beyitlik bu mesnevî, aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle kaleme alınmıştır. 4. Miraçname: Miraç hadisesinin sade bir dil ve yalın bir üslupla anlatıldığı 545 beyit uzunluğundaki bu mesnevî aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle kaleme alınmıştır. 5. Vefât-ı Hazret-i Muhammed Aleyhi’s-selâm: Hz. Muhammed’in vefatının konu edildiği bu mesnevî de aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle yazılmıştır. Bilinen tek nüshası Millî Kütüphane Yz A 3772’de kayıtlı mecmuanın 101b-121a sayfaları arasında yer almaktadır. 483 beyit uzunluğundaki bu mesnevinin ilk 356 beyitlik kısmı Şeyyâd Hamza’ya son 127 beyitse müstensihe aittir. Manzume üzerine Fatma Turhal Güler 1996 yılında bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır. Bunların dışında Şeyyâd Hamza’nın değişik mecmualarda tespit edilmiş 15 müstakil şiiri bulunmaktadır. |
Din dışı divan şiirinin kurucusudur. Divan edebiyatının ilk şairi sayılır. Selçuklu Şehnamesi: Selçuklu hükümdarı Alaaddin Keykubat adına yazılmış Farsça bir eserdir. 20 bin beyittir. Bu eser dışında kaside ve gazeller de yazmıştır. |
KADI BURHANETTİN
|
SEYYİT NESİMİ
|
AHMEDİ
ESERLERİ:
|
ÂŞIK PAŞA
ESERLERİ:
|
GÜLŞEHRİ
ESERLERİ:
|
ŞEYHİ
ESERLERİ:
|
AHMET PAŞA
|
ALİ ŞİR NEVAİ
|
SÜLEYMAN ÇELEBİ
|
NECATİ BEY
|
AHMEDİ DAİ Âlim bir şairdir. Çengname adlı alegorik bir mesnevisi bulunur. Eser, bir çalgı olan çengin dört parçasının alegorik olarak şeriat, tarikat, hakikat, marifeti temsil eden özgün bir mesnevidir. |
ESERLERİ: Tazarruname: Süslü nesrin ilk örneğidir. Münacaat türünde olan esere tasavvufi düşünce hakimdir. Tezkiretü’l Evliya: Biyografi Maarifname: Didaktik bir eser. |
|
|
FUZULİ
ESERLERİ: TÜRKÇE ESERLERİ: Türkçe Divan: Bu Divan’da bulunan “Su Kasidesi” edebiyatımızdaki en ünlü naat örneklerindendir. Leyla vü Mecnun: Bu adla yazıların en ünlüsüdür. Çölde geçen bir aşk hikayesini anlatır. Beşeri aşktan ilahi aşka geçiş anlatılır. Bengü Bade: Alegorik-sembolik bir mesnevidir. Afyon ile şarabın karşılaştırıldığı, şarabın üstünlüğünün ortaya konulduğu bir eserdir. Hadikatü’s Süeda: Hz. Hüseyin’in Kerbela’da şehit edilişini anlatan mensur bir eserdir. Sohbetü’ül Esmar: Meyvelerin birbirleriyle konuşmasını anlattığı bir mesnevidir. Hadisi Erbain: Kırk hadis tercümesi FARSÇA ESERLERİ: Farsça Divan Sıhhat ü Maraz: Tıpla ilgili mesnevi Sakiname(Heft cam): Bir içki ve musiki toplantısını anlatan mesnevidir. Enisü’l Kalp: “Gönül dostu” anlamındadır. 134 byitlik kaside Rind ü Zahid: İçinde manzum parçalar da bulunan nesir türündeki eser. ARAPÇA ESERLERİ: Arapça Divan Matla’ül İtikad(Ele geçmemiştir.) |
•(1526-1600 İSTANBUL) Asıl adı Mahmud Abdülbaki’dir. •Divan edebiyatında şiire biçim ve içerik açısından birçok yenilik getirmiş ve yaşarken "Sultanü'ş Şuârâ" (şairler sultanı) unvanını almıştır. •Kanuni Sultan Süleyman'a sunduğu kasideyle saray çevrelerine girmeyi başardı. •Kanuni Sultan Süleyman'ın ölümü üzerine duyduğu üzüntüyü "Kanuni Mersiyesi" ile dile getirdi. Bu eseri terkibi bent nazım şekliyle yazmıştır.
•Zevke ve eğlenceye düşkün, neşeli, hoş sohbet ve nüktedan bir karaktere sahiptir. •Mesnevisi bulunmaz. •Duru ve temiz bir İstanbul Türkçesinin yanı sıra şiirlerinde halk deyimleri ve söyleyişleri de kullandı. •Şiirlerinde biçim mükemmelliğine önem vermiştir. •Çok istediği şeyhülislamlık makamına kavuşamadan ölmüştür. ESERLERİ: Divan Fezailü’l Cihad Fezaili Mekke: Mekke’nin faziletlerini anlattığı eseridir ve nesir türündedir. |
BAĞDATLI RUHİ
|
SEHİ BEY
|
SEYDİ ALİ REİS
Diğer eserleri: Muhit: Denizcilik bilgilerini içerir. Miratı Kâinat: Denizcilikle ilgili
|
TAŞLICALI YAHYA
Eserleri: Şah u Geda: Aşk temalı eseri Yusuf u Züleyha: BU adla yazılanlarının en egüzeli Gencine-i Raz, Gencine-i Envar, Kitab-ı Usul diğer mesnevileridir. |
PİRİ REİS
|
LATİFİ
|
FERİDUN BEY
|
BABÜR ŞAH
|
NEFİ
Eserleri: Siham-ı Kaza(Kaza Okları): Hicivlerini topladığı eserdir. Eser; kasîde, terkîb-i bend, mesnevî, kıt’a gibi farklı nazım şekillerinden meydana gelmiş ve araya nesir parçaları da eklenerek oluşturulmuştur. Nef’î, eserinde babası dâhil; sadrazamları, vezirleri, bütün devlet büyüklerini, şairleri, sanatkârları; kısaca devrin ismi duyulmuş bütün ünlü kişilerini hicvetmiştir. Tuhfetü’l Uşşak(Âşıkların Armağanı): Farsça bir kasidedir. Farsça ve Türkçe Divan |
"Bende yok sabr-ı sükûn, sende vefadan zerre, İki yoktan ne çıkar fikredelim bir kere."
Eserleri: Hayriyye: Oğluna öğüt vermek için yazdığı didaktik mesnevi Hayrabat: Aşk konulu mesnevi Surname: Edirne’de bulunduğu bir sünnet düğününü anlatır. Tuhfetü’l Harameyn: Hac izlenimlerini anlattığı gezi yazısıdır. Fetihname-i Kamaniçe: Lehistan seferini anlatır. Münşeat: Nâbî'nin resmî ve hususî birçok mektubunu içine alan bu eser, gerek kendi hayatı, gerek yaşadığı devir hakkında önemli bilgiler ihtiva eder. Türkçe Divân, Farsça Dîvânçe: (Dîvânçe-i Gazeliyyât-ı Fârisî) adı ile Türkçe Dîvan içinde 39 sayfalık yer kaplayan bir eserdir.
|
Eserleri: Keşfü’z Zünun: Bibliyografya türündedir. 15000’e yakın eser tanıtılır. Cihannuma: Coğrafya türünde bir eserdir. Fezleke: 16 ve 17.yy olaylarını anlatan bir tarih kitabı Düsturu’l Amal: Devlet işlerindeki aksaklıkları anlatır. Mizanü’l Hak: Dini, ahlaki, toplumsal konulu bir eserdir. Tuhfetü’l Kibar fi Esfari’l Bihar: Türk denizcilik tarihini anlatır. |
EVLİYA ÇELEBİ
|
NAİMA
|
VEYSİ
|
NERGİSİ
|
PEÇEVİ İBRAHİM EFENDİ
|
KOÇİ BEY Devlet işlerini, yeniçerilerin içindeki bozulmaları örneklerle anlattığı “Koçi Bey Risalesi” adlı eseri önemlidir. |
NEDİM
|
ŞEYH GALİP
Eserleri: Divan Hüsn ü Aşk: Alegorik-sembolik tasavvufi bir mesnevidir.
|
KEÇECİZADE İZZET MOLLA
Hüsn ü Aşk’a nazire olarak yazdığı Gülşen-i Aşk adlı bir mesnevisi daha vardır. Divan’ı bulunur. |
ENDERUNLU VASIF
|