Divan Edebiyatında Görülen Akımlar
Divan Edebiyatında Görülen Akımlar
Türkî-i Basit Akımı: 15. yy’da divan şairi Necati’nin başlattığı bir akımdır. - Mahalli konular, günlük yaşayış şiire girmiştir.
- Soyuttan çok somut güzeller ve güzellikler işlenmiştir.
- Günlük konuşma dili, deyim ve atasözleri şiirde kullanılmıştır.
- Mahallileşme akımının habercisi olmuştur.
- Aydınlı Visali, Edirneli Nazmi, Tatavlalı Mahremi
|
Hikemi (Hakimane) Tarz:(17.yy.) - Düşünceye ağırlık veren, okura yol gösteren şiirlerdir.
- İnsanı, dünyayı, olayları değerlendiren çeşitli konular işlenmiştir.
- Anlatım kısa ve özlüdür.
- Daha öncesinde böyle şiirler yazılmakla birlikte akım olarak ortaya çıkması 17. yy.da olmuştur.
- En önemli temsilcisi Nabi’dir. “Nabi Ekolü” olarak da bilinen hikemi şiirlerin önemli diğer temsilcisi 18.yy. divan şairlerinden Koca Ragıp Paşa’dır.
|
Sebk-i Hindi Akımı:(17-18.yy.) - Hint tarzı ya da Hint yolu anlamındadır.
- Türk edebiyatında 17. ve 18. yüzyıllarda etkili olmuş bir akımdır.
- Şiirde anlam derinleştirilmiş ve şiirde kapalı bir anlam benimsenmiştir.
- Az sözle çok şey anlatmak önemlidir.
- Herkesçe bilinmeyen mazmunlar, yeni mecazlar kullanılmıştır.
- İnsan ruhunun çektiği acılar dolayısıyla da tasavvuf bu tarz şiirlerin ana konusunu oluşturur.
- Söz ahengini önemsemek ve şiirde musiki oluşturmak amaçlanmıştır.
- Temsilcileri: Neşati, Naili, Şeyh Galip
|
Mahallileşme akımı:(18.yy) - İstanbul’un yerel yaşamı konu edilmiştir.
- Günlük ve sıradan olaylar şiire girmiştir.
- Halk söyleyişleri, atasözü ve deyimler kullanılmuştır.
- En önemli temsilcisi Nedim’dir.
- Baki, Taşlıcalı Yahya, Enderunlu Vasıf da diğer temsilcileri olmuştur.
|
DİVAN EDEBİYATI TEMSİLCİLERİ İÇİN TIKLAYINIZ!!!
Yorumlar -
Yorum Yaz